Tunnustaminen

Jeesus kertoo siitä, mitä Hän lähti valmistamaan maanpäällisen vaelluksensa jälkeen niitä varten, jotka haluavat seurata Häntä:

 

Matteuksen evankeliumin luku 10:

32. Sen tähden jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.

33. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa." 

34. Ei rauhaa vaan miekka

(Luuk. 12:51-53, 14:26,27)

"Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle. En minä ole tullut tuomaan rauhaa vaan miekan.

35. Minä olen tullut nostamaan pojan isäänsä vastaan, tyttären äitiään vastaan ja miniän anoppiaan vastaan.

36. Ihmisen vihamiehet tulevat olemaan oman talon väkeä.

37. Joka rakastaa isäänsä tai äitiään enemmän kuin minua, ei ole minulle kelvollinen, ja joka rakastaa poikaansa tai tytärtään enemmän kuin minua, ei ole minulle kelvollinen.

38. Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, ei ole minulle kelvollinen.

39. Joka löytää elämänsä, kadottaa sen, ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen." 

40. Hyvän teon palkka

(Mark. 9:41)

"Joka ottaa vastaan teidät, ottaa vastaan minut, ja joka ottaa vastaan minut, ottaa vastaan hänet, joka on minut lähettänyt.

41. Joka ottaa profeetan vastaan profeetan nimen tähden, saa profeetan palkan, ja joka ottaa vanhurskaan vastaan vanhurskaan nimen tähden, saa vanhurskaan palkan.

42. Ja joka antaa yhdellekin näistä vähäisistä maljallisen kylmää vettä juotavaksi opetuslapsen nimen tähden - totisesti minä sanon teille: hän ei jää palkkaansa vaille." 

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Matt. 10:32-42)

32."Tunnustaa (homologeè)", tarkoittaa sananmukaisesti 'puhua samalla tavalla', 'puhua yhtäpitävästi'. 1 Joh 1:9 käyttää sitä synnin tunnustamisesta, oikeastaan syntiin tunnustautumisesta, ja 1 Joh 4:15 Jeesuksen tunnustamisesta Jumalan Pojaksi. Heprean kielen mukaisesti Hebr 13:15:ssa sanaa käytetään merkityksessä ylistää.

33.Sana "kieltää" korostaa kieliopillisen muotonsa puolesta (aoristi) täydellistä ja lopullista Kristuksen hylkäämistä -julkisesti, ihmisten edessä.

34.Jeesuksen Kristuksen tehtävä on luoda rauhaa, mutta sellaisen rauhan seurauksena voi olla toisaalta rauhattomuus. Kokemus osoittaa, että siitä, joka ottaa vastaan Jeesuksen pelastajanaan, tulee usein muukalainen omaistensa joukossa. Hän voi joutua eroon lähimmistään. Perheiden jakaantuminen ja ystävyyssuhteiden pirstoutuminen on joskus ollut seurauksena Kristuksen saapumisesta, mikä tietenkään ei ollut hänen tahtonsa. Hän haluaa aina rauhaa, mutta koska hänen tekonsa tapahtuvat pahan vallassa olevassa maailmassa, ristiriitoja syntyy. "Älkää luulko", älkää vaivatko itseänne koko ajatuksella!

35.Kyseiset riitasuhteet ovat luonnollisesti vain esimerkkejä. Muitakin vastakkaisuuksia voi syntyä, vrt. Miika 7:6. "Nostamaan riitaan" merkitsee oikeastaan kahtia jakamista. Juutalaisten keskuudessa pidettiin miniälle kuuluvana totella anoppiaan.

37.Ellei ihminen rakasta Jeesusta yli kaiken ja enemmän kuin kaikkia muita, hän ei rakasta häntä lainkaan.

38.Jeesuksen seuraamista on ottaa hänet herraksi ja mestariksi, opettajaksi ja esikuvaksi. Se merkitsee, että ihminen osoittaa haluavansa kestää kipuja, häpeää ja vainoja hänen tähtensä. Tämä on ensimmäinen kerta, kun Matteus mainitsee ristin. Ristin ottaminen merkitsee sen tunnustamista, että on yhtä ristiinnaulitun Kristuksen kanssa. Se, joka kantaa ristiään, on vihitty kuolemaan. Tämä oli siihen aikaan ristin merkitys. Jae ei ole vertauskuva siitä, että ihminen joutuisi kestämään vaikeuksia. Se merkitsi sitä, että Jeesuksen seuraajien oli oltava valmiita ristiinnaulittaviksi kuten hän. Ks. 16:24. Ristillä ei siis ole mitään tekemistä huonon terveyden tai muiden koettelemusten kanssa. Se merkitsee kuolemaa, ja Luukas lisää, että se merkitsee päivittäistä kuolemista, 9:23,24. Vrt. 1 Kor 15:31. Roomalaisten oikeussalien ulkopuolelle oli pystytetty ristejä, ja tuomitut vangit joutuivat itse ottamaan ne ja kantamaan ne teloituspaikalle.

39.Itsensä kieltäminen on ainoa keino löytää itsensä. Opetuslapset saivat usein kuulla sanat elämän löytämisestä ja kadottamisesta (Matt 16:25; Mark 8:35; Luuk 9:24; 17:33; Joh 12:25). "Elämä (psykhê)" tarkoittaa joko elämää tai sielua. Sielu tekee ruumiista elävän.

40.Kysymys ei ole siitä, että opetuslapset otetaan vastaan talossa vieraina, vaan Kristuksen lähettiläinä. Vanhassa juutalaisessa sananlaskussa asia ilmaistiin näin: »Ihmisen lähettiläs on kuin hän itse». Lähettiläs edustaa lähettäjäänsä.

41.Profeetat ja vanhurskaat edustavat Jumalaa maan päällä. Siksi jokainen, joka ottaa heidät vastaan, saa heidän kanssaan palkan Jumalalta.

42.Pieninkään palvelus ei jää huomiotta. Herra seuraa kaikkea, mitä tapahtuu. Tosin on kristittyjä, jotka olisivat voineet antaa kaikkensa, mutta ovat ojentaneet ainoastaan maljallisen vettä! Maljallinen kylmää vettä on toisaalta palvelemisen symboli ja sen merkitys itämailla on suurempi kuin meillä.

1.Matt 11 kuvastaa mitä suurimmassa määrin Jeesuksen tuohon aikaan osakseen saamaa vastustusta sekä edessä olevaa lopullista välienselvittelyä. Opetuslapset lähtivät liikkeelle ja kulkivat kaupungista kaupunkiin vieden evankeliumia ja parantaen sairaita (Luuk 9:6; Mark 6:12-13), mutta se ei merkinnyt sitä, että Jeesus olisi nyt vetäytynyt lepäämään. Opetuslapset lähetettiin kaksittain, mutta Jeesus itse lähti yksin. Hän meni toisiin kaupunkeihin. Kukaan ei olisi välittänyt opetuslapsista ja heidän puheistaan, jos Jeesus olisi ollut siellä. "Heidän kaupunkinsa" lienevät olleet Galilean kaupunkeja ja kyliä.

 

Sivun alkuun