Ohjeita

1. Pietarin kirje

1. Luku 3

Ohjeita vaimoille ja miehille

Samoin te, vaimot, olkaa alamaisia omalle miehellenne, niin että nekin miehet, jotka eivät tottele sanaa, ilman sanojakin voitettaisiin vaimojen vaelluksen kautta,

2. kun he näkevät teidän puhtaan vaelluksenne jumalanpelossa.

3. Älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista, tukkalaitteilla ja kultakoruilla koristautumista tai hienoihin vaatteisiin pukeutumista,

4. vaan olkoon se katoamaton, salassa oleva sydämen ihminen, hengeltään lempeä ja hiljainen. Tämä on Jumalan silmissä kallisarvoista.

5. Näin myös muinoin pyhät vaimot, jotka panivat toivonsa Jumalaan, kaunistivat itsensä ja olivat alamaisia omalle miehelleen,

6. niin kuin Saarakin oli kuuliainen Abrahamille ja kutsui häntä herraksi. Teistä on tullut hänen lapsiaan, kun teette hyvää ettekä anna minkään pelottaa itseänne.

7. Samoin te, miehet, eläkää ymmärtäväisesti vaimonne kanssa niin kuin heikomman astian kanssa. Osoittakaa hänelle kunnioitusta, koska olette yhdessä elämän armon perillisiä, etteivät rukouksenne estyisi.

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: 1Piet. 3:1-7)

Kehotuksen sanoja aviopuolisoille

1.Sana "samoin" osoittaa tämän kohdan kuuluvan yhteen jakson 2:18-25 kanssa. Siinä sanottu koskee myös vaimoja. Heidän alamaisena olemisensa ei merkitse sitä, että he olisivat alempiarvoisia tai huonompia kuin miehensä, vaan että he hyväksyvät miehen johtajuuden. Vrt. Ef 5:22; Kol 3:18; Tiit 2:5. Se ei ole orjan alamaisuutta, eikä sitä myöskään voi verrata lapsen alistumiseen vanhempiensa tahtoon. Miehen ja vaimon kesken on enemmän tasa-arvoisuutta, auttaja-, ystäväsuhde, - ja se toteutuu »Herrassa».

2.Tällainen käyttäytyminen osoittaa heidän uskovan johonkin jumalalliseen ja pyhään. Todellinen viisaus ilmenee aina elämäntavassa. Se, joka on jatkuvasti tekemisissä kristityn vaimon kanssa ja kokee avioliitossa sen muutoksen, jonka tämän uskoontulo saa aikaan, on mahdollista tämän kautta voittaa Kristukselle. Sana pelossa on ymmärrettävä samoin kuin kohdissa 1:17 ja 2:18, nimittäin 'pyhässä kunnioituksessa Jumalaa kohtaan'. Ut puhuu kuitenkin myös vaimon kunnioituksesta miestä kohtaan (Ef 5:33).

3.Kenenkään ei pidä luulla, että ulkonaiseen olemukseen asetetut koristeet kaunistavat häntä. Kaunistus on aivan muualla - sydämessä (j. 4). Se, mitä tässä sanotaan vaimoille, koskee kristittyjä naisia yleensä. Tässä mainitut kaunistuskeinot eivät ole verrattavissa siihen, mikä todella merkitsee jotakin, eli hengelliseen kaunistukseen.

4.Tämä on se oikea kaunistus, johon meidän ennen kaikkea tulee »pukeutua». Jakeessa 3 mainitut seikat ovat katoavaisia, niin kuin ruumiskin. Se, joka elää vain maailmaa ja ulkonaisia asioita varten, ei koskaan voi saada tässä mainittua kaunistusta. Jumala näkee sisimpään. Siksi tämä sisäinen kauneus on hänelle "kallis". Tässä puhutaan "salassa" olevasta ihmisestä, ja se merkitsee enemmän kuin hienot vaatteet, korut ja kaunis kampaus. Sydämen tulee olla sen hengen täyttämä, joka saadaan uudestisyntymässä. "Hiljainen ja rauhaisa" ovat yhteen kuuluvia käsitteitä. Hiljainen ei koskaan voi kerskata; kerskaava ihminen ei ole enää tässä mielessä hiljainen.

5.Itsensä kaunistaminen on aina kiinnostanut naisia, ja pyhät naiset ovat aina halunneet saada hiljaisen ja rauhaisan hengen. Tämä on ennen kaikkea ollut heidän kaunistuksenaan. Näitä naisia voidaan sanoa pyhiksi ja Jumalaan uskoviksi, ja siksi he ovat esikuvina jälkipolville. He uskoivat Jumalaan, palvelivat häntä ja odottivat hänen lupaustensa täyttymistä. Katoava, maallinen ihanuus ei merkinnyt heille mitään, koska heillä oli Jumalassa kaikki. Vrt. Herraa pelkäävän, kelpo vaimon kuvaus Snl 31:10-31:ssa.

6.Koska kaikkia kristittyjä miehiä voidaan sanoa Aabrahamin pojiksi, myös kaikki kristityt naiset ovat Saaran tyttäriä. He ovat lupauksen lapsia, vapaan vaimon lapsia (Gal 3:29; 4:31). Saara on Raamatussa uskon esikuva (Hebr 11:11). Joka noudattaa hänen esimerkkiään, osoittaa olevansa hänen tyttärensä. Tämä tarkoittaa, että kristittyjen naisten tulee kunnioittaa pakanamiehiään, mutta he eivät saa antaa näiden estää heitä palvelemasta Jumalaa. Vrt. Fil 1:28.

7.Aviomiehet saavat nyt samantapaisen kehotuksen. Heidän tulee kohdella vaimojaan kristillisesti, hengellisesti tasavertaisina, vaikka nämä fyysisesti ovatkin heikompia. Ilmaisu "elää... vaimon kanssa" tarkoittaa ensisijaisesti asumista samassa talossa. Tässä se merkitsee avioliittoa. "Heikompi astia" kuvaa ihmisruumista. Ihminen on heikko, ja astia rikkoutuu helposti. Tässä ei ole kysymys vaimon henkisestä eikä moraalisesta voimakkuudesta. Ainoastaan tässä mainituilla ehdoilla mies ja vaimo voivat kokea yhteyttä rukouselämässä. Ellei mies pysty elämään tämän mukaisesti, se koituu hänen rukoustensa esteeksi.

 

Sivun alkuun